معاون وزیر خارجه ایران : اقدام نظامی در سوریه بعید است
نوشته شده توسط : devojke

به گزارش خبرنگار ایرنا ،امیر عبداللهیان عصر چهارشنبه و قبل از ترك دمشق در كنفرانس مطبوعاتی با خبرنگاران در سفارت ایران تاكید كرد: به نفع كسي نیست كه به فكر حمله نظامي به سوریه باشد و احتمال آن نیز خیلی وارد نیست و اگر چنین اتفاق نامیمونی بیفتد ، تاثیر شگرفي بر منطقه خواهد گذاشت و همه طرف ها زیان خواهند كرد.

معاون وزیر خارجه ایران تصریح كرد: كشورمان مشورت هایي را با روسیه ، چین ، تركیه و برخی كشورهاي دیگر منطقه در ارتباط با سوریه انجام مي دهد تا این موضوع در مسیر درست خود حل و فصل شود.

امیر عبداللهیان تاكید كرد : 'راه حل بحران سوریه صرفا سیاسي است و آن سوری - سوری است كه در داخل این كشور می باشد .'

وی با تاكید بر این كه هدف از سفرش تجدید عهد و پیمان با مردم و رهبری سوریه است ، گفت : در جریان این سفر دو روزه دیدارهایی با وزیر خارجه ، جانشین وی و معاون وزیر خارجه انجام شد و در ارتباط با تحولات منطقه و ارتباط دو جانبه نیز گفت و گو و تبادل نظر شد.

معاون وزیر خارجه با اشاره به این كه جمهوری اسلامی ایران همواره از خواسته های مردمی دفاع كرده است و در سال گذشته نیز شاهد حوادث مهمی در عرصه بیداری اسلامی در منطقه بوده ایم ، تصریح كرد: این تحولات تاثیر شگرفی بر كشورهای اسلامی بر جای گذاشته است .

امیرعبداللهیان با تاكید بر این كه خواسته های مردمی در سوریه همواره در دو روند دنبال می شوند، خاطر نشان كرد : یك روند در ارتباط با اصلاحات در داخل این كشور است و روند دیگر مخالفت با هرگونه مداخله خارجی در سوریه می باشد.

وی با بیان این كه بر اساس روند موجود در سوریه اكنون چند محور اساسی قابل مشاهده است ، افزود: مطالبات مردم سوریه با برنامه اصلاحی بشار اسد رییس جمهوری سوریه مورد توجه قرار گرفته است و در این سفر و در جریان مذاكرات نیز اطمینان حاصل شد كه بخشی از برنامه جامع اصلاحات اجرا شده و ادامه خواهد داشت و بخش های دیگر نیز اجرایی می شود.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: یكی از محورهای اساسی موجود در سوریه در مقطع كنونی برخی اقدامات تروریستی و مداخله های خارجی است كه در این كشور انجام می شود و تهران قویا هرگونه كشتار را از هر طرف محكوم كرده و با هرگونه دخالت خارجی مخالف است.

این مقام ایرانی با تاكید بر این كه ائتلاف آمریكا و رژیم صهیونیستي علیه محور مقاومت ایجاد شده است و برخی طرف های منطقه ای نیز تلاش دارند تا از این وضعیت بهره برداری كنند، گفت : تهران معتقد است كه كشورهاي همسایه و منطقه نقشي موثر ، سازنده و مثبت باید ایفا كنند و باید هم در نظر داشت كه اقدامات شتاب زده برخی از دوستان عرب وضعیت را پیچیده تر مي كند.

امیرعبداللهیان اتخاذ مواضع دوگانه در منطقه و نیز مدل یمن برای سوریه را مردود خواند و گفت : چگونه در مورد یمن راهكار سیاسي مطرح مي شود و در بحرین از طریق نظامي مردم سركوب مي شوند ولی در مورد سوریه كه در خط مقدم مقاومت قرار دارد ، شاهد اقدامات شتابزده نظامي ، امنیتی و سیاسي هستیم .

وی با تاكید بر این كه موضع ایران در قبال سوریه واحد مشخص است و آن حمایت از مطالبات مردمی در هر سه كشور مذكور مزبور است ، افزود : ما ضمن تاكید بر مخالفت با مداخله خارجی ، اصلاحات را موثر و مهم مي دانیم و معتقدیم كه گفت و گو های موثر ملی بهترین و مناسبت ترین راهكار در این ارتباط است.

معاون وزیر خارجه ایران در ادامه در پاسخ به سوالی در ارتباط با آزادی ایرانیان ربوده شده در سوریه گفت : خوشبختانه روز گذشته 11 ایراني ربوده شده آزاد شدند و تلاش براي آزادی 11 زائر دیگر و 7 مهندس ایراني همچنان جریان دارد و برای آزادی این عده با دوستان سوري موضوع را پیگیري كردیم و از امكانات اقلیمي نظیر تركیه نیز كمك گرفته شد.

وی با تاكید بر حمایت تهران از مردم سوریه و بشار اسد در اجرای اصلاحات و مخالفت با هرگونه مداخله خارجی و امنیت سوریه به عنوان یكی از كشورهای محور مقاومت خاطر نشان كرد : معتقدیم كه سطحي از مطالبات مردمي در سوریه نیز مانند دیگر كشورها وجود دارد ولی این مطالبات با 4 ماه تاخیر حاصل شد اما تحولات در سوریه در مقایسه با دیگر كشورهای متفاوت است چرا كه برخی طرف ها به دنبال شكستن مقاومت از طریق سوریه هستند و در تحولات این كشور دخالت و دست دارند.

امیرعبداللهیان با اشاره به شروع تحولات در سوریه و امكان دسترسی برخی عوامل خارجی و تروریستی در مناطق مرزی ، افزود: فراموش نمی كنیم كه امریكایی ها با خلع سلاح مخالفت كردند و علاوه بر این با توجه به وجود تجمع های مردمی در برخی از كشورهای عربی علیه نظام، در سوریه این امر به صورت معكوس و در دفاع از نظام است .

وی ادامه داد : در حالی كه اقدامات اسد برای رسیدگی به مطالبات مردم مورد توجه قرار دارد ، اقدامات شتابزده برخی طرف های خارجی مطالبات مردم را به سایه برد و اقدامات تروریستی را پر رنگ كرد و باید در نظر داشت كه اقدامات شتابزده نه تنها كمكی به حل مشكل نمی كند بلكه اوضاع را پیچیده تر نیز خواهد كرد.

وی با تاكید بر این كه همانگونه كه ما از دیگران مي خواهیم تا در امور داخلی سوریه مداخله نكنند ، خود نیز به این امر پایبند هستیم ، گفت : ایران از لحاظ اقتصادي و سیاسي به حمایت خود از سوریه ادامه مي دهد.

این مقام وزارت خارجه ایران در ادامه خاطر نشان كرد : یكی از مباحث موجود در ارتباط با سوریه صدور قطعنامه احتمالی در آینده علیه این كشور است ولی مواضع تهران در این ارتباط حمایت سیاسی و معنوی از سوریه به هر شكل ممكن با هدف تامین رفاه و امنیت این كشور و منطقه است .

امیرعبداللهیان در ارتباط با تاثیر تحولات جاری و بیداری اسلامی در منطقه بر مقاومت نیز گفت : این تحولات منجر به ارتقاء وضعیت مقاومت در بهترین شرایط شده است و امروز نیز ما شاهد هستیم كه رژیم صهیونیستی و امریكا در بدترین شرایط هستند.

وی ادامه داد : در مقطع كنونی توطئه امریكایی - صهیونیستی برای شكستن محور مقاومت هم نشانگر عمق و استحكام مقاومت در منطقه است .

خاورم**ا.ا**1436**2047**





:: برچسب‌ها: واشنگتن ,
:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : پنج شنبه 20 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: